Semblances entre el matriarcalisme dels colles i el català

21/01/2025

Paraules de hui:


"Endavant, sempre endavant", Antonia Verdejo.


"Avant", Kike.


"Endavant sempre", Rosó Garcia Clotet.


"Sempre endavant", M. Teresa Hortoneda.




****




Hui, entre d'altres coses, he parlat amb ma sobre el parlar, l'escriptura i la sembla entre l'ús genuí de la llengua catalana i la relació directa amb la pervivència del matriarcalisme català i de com això, fins i tot, enllaça amb temes com el de la violència de gènere.


Més avant, li dius que coneixes persones que, en el seu mur, en el blog (o en la web) que menen, fan un paper molt important i, àdhuc, que afavoreix la protecció del Poble.


A banda, hem copsat que, en la casa, he estat el més assertiu dels sis membres. Personalment, ho associe al fort interés que he tingut per la llengua vernacla, pel seu ús correcte i per ampliar el vocabulari i, ja de jove (arran de comprar-me un primer diccionari de sinònims i antònims, de Santiago Pey), de plasmar-lo.en escrits.


No debades, no m'he deixat seduir per modes, ni per lo que fes fi i, a canvi, accedeixes a obres i a publicacions (sovint, particulars) molt riques a llarg termini.


Però, un fet més important has viscut, com a resultat d'eixa conversa: passem per un moment en què el catxirulo està en un àmbit amb un vent a vegades fluix. 


Doncs bé, vos adjuntem unes paraules que hem posat en l'estudi:


"Ara bé, continuant amb aquestes línies sobre la dona balear [...] el 10 de desembre del 2019 exposí a l’autor del llibret sobre l’àvia Damiana el meu punt de vista sobre aquestes línies i, després de llegir ell les paraules de Joan Carles Sastre, corresponents a l’apartat “La dona i la família” (pp. 37-38), m’afegí lo següent: “Ella, Damiana, no volia que la neta fóra educada en l’escola, perquè l’escola marginava l’educació d’ella [= la procedent de la cultura colla].


La néta no anava a l’escola, l’àvia tragué la néta de l’escola, perquè Damiana veia que l’escola marginava al seu poble.


Diguem que és l’esforç que ha fet Catalunya i el País Basc: ‘L’escola no pot ser un lloc de pressió contra el nostre Poble: o transformem l’escola o tanquem l’escola. Una escola opressora del Poble no pot ser’.


Damiana era una dona forta, de principis, amb les idees molt clares: quan ella veia que [els del Poble colla] ‘agarraven el caramel’ [dels opressors]…, ella, amb la mirada …, tenia prou.


Un Poble oprimit, una directriu forta: ahí no hi ha temps per a recreacions, per a diàleg. Ahí no hi ha temps”.


Així que adoptes una directriu forta, en línia amb la defensa de lo vernacle en terres catalanoparlants: començant per la llengua, la cultura tradicional i el folklore que reflectesquen el matriarcalisme. I, això sí: sense censurar lo que no agrada als partits polítics, però sí a tu i, òbviament, com qui va sobre segur.


I tu, de bon matí, també vas a l'era.


I demà, més, com l'àvia que narra rondalles a néts i a persones de totes les edats, molt oberta, de bon cor, agraïda, moderada i que afavoreix el matriarcalisme i el comunitarisme, com moltes persones que coneixes.


© 2016 Company. 12 Pike St, New York, NY 10002
Powered by Webnode Cookies
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started