Ensenyant amb optimisme
Fa poc he començat a fer un intercanvi lingüístic, en aquest cas, valencià/anglés, a través d'Internet, primerament, amb una persona castellanoparlant que viu en un país on el castellà també és la llengua oficial de l'Estat, qui, a més, es dedica a la traducció.
Hi han algunes coses que tinc ben clar, en l'ensenyament, sobretot quan busquem gaudir-ne i, en aquest cas, a més, aprendre una altra llengua:
1. Gramàtica, la justa i de manera senzilla, amb exemples que ho deixen clar.
2. Vocabulari senzill, en la nostra forma de parlar i a l'hora de relacionar-nos, fins i tot, per escrit. Aclarir la paraula o expressió que es desconeix o que s'introdueix i que podria semblar molt distant a la de l'altra llengua o que considere que convé incorporar-la acompanyada d'una xicoteta explicació.
3. Ensenyar en un ambient obert, receptiu, acollidor, amable, agradable, on fa goig ser-hi i comunicar-nos. Concedir a l'altre una sensació de sentir-se en casa, com si fóssem amics de tota la vida o fossen persones amb qui tenim molta confiança.
4. Alguns escrits o documents (fins i tot, dels bilingües, però no bàsicament), almenys, si es tracta d'una persona que viu en una població on la llengua d'ensenyament que emprem és oficial, es parla, o bé és històrica, com ara, el valencià en el País Valencià.
5. Incloure escrits i documents amb algunes paraules, expressions, locucions, refranys, frases fetes, sinònims, etc. en la llengua que ensenyem i, en alguns casos, amb la traducció corresponent a l'altra llengua. Per exemple, ensenyar una expressió o un refrany i, sobretot, quan són molt diferents, una explicació acompanyada de traducció, en el nostre cas, al castellà, com a segona llengua.
6. Recomanar diccionaris (generals, amb explicació senzilla i didàctics, amb pronunciació, de sinònims i antònims, etc.), vocabularis, webs, blocs, etc. que poden venir com l'anell al dit per a aprendre més o, fins i tot, fruir de l'aprenentatge i que resulten agradables mentres ensenyem la llengua i gaudim el procés, publicacions (diaris, revistes, llibres, etc.) o informació d'altres tipus, com ara, butlletins o fulls informatius, fulls solts, etc.
7. Humor, esperit creatiu i obert, escrits, documents, converses, cançons, etc. sobre els temes que agraden a l'estudiant i, igualment, de temes positius psicològicament i que animen a viure amb optimisme en un clima de confiança i aprenent temes que afavoresquen les relacions humanes i la creativitat i, així, l'aprenentatge i l'ensenyament.